سفیر افغانستان در ایران: راه آهن خواف – هرات مقدمه توسعه روابط ایران و افغانستان است

تربت حیدریه- ایرنا- سفیر افغانستان در ایران گفت: ساخت و تکمیل محور ریلی خواف – هرات می تواند مقدمه خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و به تبع آن تقویت رفاه اقتصادی اتباع دو کشور باشد.

دکتر نصیر احمد نور چهارشنبه در حاشیه آیین آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن خواف – هرات در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایرنا افزود: به این اقدام مبارک به عنوان مکملی برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور می نگریم.
وی حجم صادرات سالانه ایران به افغانستان را ۲٫۵ میلیارد دلار عنوان و اظهار کرد: در مقابل سقف صادرات ما به ایران بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار است.
وی گفت: با توجه به اینکه در ۳۴ ولایت افغانستان معادن و ذخایر طبیعی بسیار غنی وجود دارد، ما می توانیم از این امکان جدید برای افزایش صدور منابع و مواد معدنی خود بهره ببریم زیرا ما برای راهیابی به آب های آزاد و توسعه روابط با کشور چین برنامه داریم.
طرح راه آهن خواف – سنگان، به عنوان بخشی از طرح راه آهن خواف – هرات، روز چهارشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی و شماری از مسئولان دو کشور به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا، قطعه یاد شده به طول ۱۴ کیلومتر که با صرف ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار ساخته شده، از قطعات چهارگانه محور راه آهن خواف- هرات و نخستین خط آهن بین دو کشور ایران و افغانستان است.
همزمان با افتتاح راه آهن خواف-سنگان، عملیات ریل گذاری راه آهن خواف-هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور مقامات دو کشور آغاز شد.
قطعات یک و دو خط ریلی خواف – هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور جمهوری اسلامی افغانستان واقع شده است.
طول این مسیر در داخل ایران ۷۶٫۸ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است که ۱۴ کیلومتر آن تا ایستگاه سنگان امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.
ساخت راه آهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می شود و علاوه بر آن عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.
گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آب های آزاد از دیگر مزایای این خط ریلی عنوان شده است.
۷۴۸۹/۵۱۳۲/۶۱۲۱

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *