واکنش جهانگیری به انتقادات قرارگاه خاتم‌الانبیاء به قراداد کشتی‌سازی با کره جنوبی * انعقاد قرارداد خرید کشتی از کره جنوبی برای سال ۲۰۰۸ است و موضوع جدیدی نیست. در زمان انعقاد قرارداد بیش از ۲۵ درصد مبلغ قرارداد به طرف کره‌ای پرداخت شد اما در مراحل بعدی به دلیل تحمل تحریم‌ها امکان انتقال پول فراهم نشد.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر این که سال های سال باید تلاش کنیم تا بتوانیم وضع زندگی مردم به سال های گذشته بازگردد، گفت: پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور آمال و آرزوی هر مسلمان و انقلابی است.

به گزارش خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در گردهمایی مدیران این قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) که همزمان با سالروز تاسیس این قرارگاه برگزار شد، ضمن تبریک هفته وحدت افزود: امیدوارم در این هفته شاهد وحدت امت اسلامی باشیم.

 

وی تصریح کرد: دغدغه هایی این ایام جهان اسلام را فرا گرفته و گروه های تکفیری در گوشه و کنار کشورهای اسلامی دست به آشوب و خونریزی مسلمانان می زنند و درگیری شیعه و سنی را به عنوان یک حرکت ضد اسلامی دنبال می کنند.

 

اهم سخنان معاون اول رئیس جمهور به نقل از خبرگزاری ها به شرح زیر است:

 

*امیدواریم خداوند عنایت کند این درگیری ها و خونزیزی ها از امت اسلام دور شود و هم وحدت و انسجامی در جهان اسلام مستقر شود و گروه های تکفیری از صحنه حذف و آرامش به سوریه، یمن، عراق، لیبی و دیگر کشورهای اسلامی بازگردد.

 

*خدا را سپاس می گوییم که امروز ایران کانون ثبات و امنیت در منطقه است، در نقطه ای که همه کشورهای اطرافش درگیری،بی ثباتی و ناامنی وجود دارد با همت نیروهای مسلح بهترین امنیت در کشور برقرار و فرصتی برای کار و تلاش بیشتر است.

 

*{خطاب به مدیران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)}شما مسوولیت کارهای بزرگ سازندگی کشور را بر عهده گرفتید و کارهای مهمی در دست اقدام دارید و نیروهای اصلی توسعه و پیشرفت کشور هستید. حتما یکی از آرمان های امام راحل و رهبر معظم انقلاب نظام توسعه و پیشرفت کشور است و شعاری که مردم در پیروزی انقلاب به معنای استقلال سر می دادند یکی از مولفه های اقتدار ملی اقتدار اقتصادی است. پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور آمال و آرزوی هر مسلمان و انقلابی است.

 

*برای این که کشور خوب توسعه پیدا کند باید اقدامات مناسبی انجام شود، زیرساخت های اقتصادی در کشور به صورت کامل مستقر و بسترهای مناسبی برای حضور فعالان بخش خصوصی فراهم شود و بخش اقتصاد قادر باشد در مقابل شوک های بیرونی مقاومت و استقامت به خرج دهد.

 

* انعقاد قرارداد خرید کشتی از کره جنوبی برای سال ۲۰۰۸ است و موضوع جدیدی نیست. در زمان انعقاد قرارداد بیش از ۲۵ درصد مبلغ قرارداد به طرف کره‌ای پرداخت شد اما در مراحل بعدی به دلیل تحمل تحریم‌ها امکان انتقال پول فراهم نشد. طرف کره‌ای پس از دریافت ۲۵ درصد اولیه، کار کشتی‌سازی را آغاز کرده بود اما به دلیل عدم پرداخت پول از سمت ایران کار خود را متوقف و از ایران در دادگاهی شکایت کرد. بعد از برجام در جریان مذاکراتی که با کره‌ای‌ها انجام شد قرار شد که قرارداد قبلی با ۲۵ درصد کمتر از سمت آنها اجرایی شود.

 

*حجم اقدامات انجام شده که در نمایشگاه قرارگاه سازندگی خانم الانبیا (ص) به نمایش گذاشته شده انسان را به وجد می آورد. قرارگاه خاتم‌الانبیاء ظرفیت خوبی برای اجرای پروژه‌های عظیم در کشور دارد،نیروی انسانی ارزشمند، ارتباط خوب با پیمانکاران کشور و همچنین در اختیار داشتن تعداد بالای ماشین‌آلات ظرفیت‌های خوبی برای اجرای پروژه‌های عظیم در این مجموعه ایجاد کرده است. درخواست من از مدیران قرارگاه خاتم الانبیاء این است که در زمینه تأمین منابع مالی مورد نیاز برای پروژه‌های نیمه تمام راهکارهایی مطرح کنند.

 

*دولت و ستاد اجرایی اقتصاد مقاومتی همواره بر لزوم استفاده از توان ساخت داخل اصرار دارند و هیچ قراردادی نباید امضا شود مگر اینکه از ظرفیت‌های داخلی به طور کامل استفاده شود و پیوست فناوری نیز لحاظ گردد.

 

*زیرساخت‌های خوبی در صنعت کشتی‌سازی کشور ایجاد شده است. در همین زمینه این صنعت باید حتماً راه‌ بیفتد و راهکارهای مناسبی نیز برای تأمین مالی مورد نیاز آن فراهم شود. با یافتن راهکار مناسب برای تأمین مالی در زمینه کشتی‌سازی، ایران حتماً به کشتی‌ساز خوبی در دنیا تبدیل خواهد شد.

 

*در سال های اخیر متوجه شدیم با یک یا دو شوکی که از بیرون بر اقتصاد کشور تحمیل شد هم قیمت انرژی در داخل افزایش داشت و هم قیمت ارز تغییر عمده ای پیدا کرد و هم تحریم های ظالمانه که بر کشور حاکم شد یکبار یک مطلب به همه ما به نمایش گذاشت و آن این بود که مقاومت اقتصاد در مقابل برخی تکانه های بیرونی و داخلی می تواند ضعیف باشد. همین شوک ها در سال های گذشته کشور را وارد دورانی از رکود تورمی کرد که هنوز نتوانستم آثار آن دوران سخت را پشت سر بگذاریم.

 

*رشد منفی ۶٫۸ درصد و تورم ۴۰ درصد و کاهش قدرت خرید مردم را شاهد بودیم که به عبارتی درآمد سرانه مردم نسبت به سال ۹۰ در سال ۹۱ و ۹۲، ۲۱ درصد کاهش پیدا کرد. سال های سال باید تلاش کنیم تا بتوانیم وضع زندگی مردم به آن سال بازگردد.

 

*زمانی این اتفاقات رخ می دهد آثار آن در بنگاه های اقتصادی پخش می شود و در زندگی مردم و دولت یک نوع دیگر اثر خواهد داشت. دولت به دولتی تبدیل شد که به پیمانکار بدهکار است.

 

*بانک های کشور در بدترین شرایط خود بسر می برند، لذا یکی از مهم ترین اقداماتی که دولت باید انجام دهد باید تلاش کند پیمانکاران کشور از بین نروند. یکی از مهم ترین چالش های اصلی اقتصاد ایران که پیش روی نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، این است که بر مشکلات غلبه کند و در کنار این مشکلات به حجم نیروی بیکار جوان جویای کار فکر کند.

 

*در سال ۹۵ نیروی جدیدی که تقاضای کار از کشور کرد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود، از این به بعد هر سال بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار سالانه نفر مطالبه کار می کنند.

 

*اگر تمام اقتصادهای دنیا را بررسی کنیم، می بینیم اقتصادهای کشورها با حجم بزرگ سالی چند هزار نفر شغل ایجاد می کنند؟ اقتصاد ایران در برخی دوره ها که بهترین دوره بوده ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است، در برخی اوقات در یک دهه تعداد شغل های ایجاد شده در اقتصاد ایران در حد صفر بوده است. این اقتصاد اگر نتواند سالی بیش از یک میلیون شغل ایجاد کند در چند سال آینده با حجم زیادی از بیکاری روبرو خواهیم بود.

 

* ایران در منطقه رقبای قدرتمند و جدی دارد، هم تکلیف رهبر معظم انقلاب در سند چشم انداز و هم عقل سلیم به ما حکم کرده اند که حتما در مقابل رقبای قدرتمند در منطقه باید مولفه اقتصادی کشور قدرتمند باشد و نباید نسبت به آنها ضعیف تر باشیم.

 

*همه شرایط ایران برای اینک ه از برخی کشورهای منطقه که توانایی اقتصادی بالایی دارند قوی تر باشد وجود دارد، در سند چشم انداز پیش بینی شده بود که باید سالی هشت درصد رشد داشته باشیم تا بتوانیم قدرت اول اقتصادی منطقه باشیم. در حال حاضر که ۱۰ سال اول سند چشم انداز تمام شد از رشد هشت درصد حدود سه درصد رشد اقتصادی داشته ایم.

 

 *ممکن است فاصله ما با رقبای منطقه ای زیاد شود و آنها جلو بروند و ما عقب بمانیم. این چالش مهم دیگری است که همه علاقه مندان به ایران وظیفه و تکلیف می کند که باید قدم های بزرگ برداریم.برای اینکه قدم های بزرگ برداریم باید کارهای بزرگ در کشور مثل حوزه نفت و گاز،سدسازی،نیرو ،حمل و نقل،ریل، جاده، صنعت و معدن انجام شود البته معنای آن این نیست که باید از طرح کوچک غفلت شود بلکه اقتصاد کشور برای اینکه بتواند پاسخگوی اشتغال باشد باید طرح های کوچک و متوسط در دستور کار قرار بگیرد.

 

*مجموعه چالش های پیش رو با نسخه رهبر معظم اتقلاب برای اقتصاد ایران یعنی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی قابل حل است. سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی قتدر است ایران را در مقابل همه چالش های اقتصادی پیش رو سرفراز از این آزمایش ها بیرون بیاورد. 

 

*در آن سیاست های درباره بخش های نفت و گاز و بخش های مختلف اقتصادی و تعامل با دنیا با پنج رویکرد اصلی گفته شده است که این پنج رویکرد شامل مردمی بودن، دانش بنیان، عدالت بنیان، درون زایی، برون نگری اقتصاد است.

 

*همه دستگاه های اجرایی باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنند و منظور از دستگاه اجرایی فقط قوه قوه مجریه نیست، همه دستگاه های قوه قضاییه، نیروهای مسلح، قوه مقننه و نهادهای عمومی غیردولتی باید تلاش کنند. هرکدام می خواهیم در اقتصاد مقاومتی نقش ایفا کنیم باید ببینیم این پنج رویکرد چقدر در دستگاه ما حاکم است.

 

*اینجور نیست که در ایران منابع مالی وجود ندارد بلکه روش تامین منابع مالی در کشور روش مناسبی نیست. وقتی وزارت نفت در بورس اعلام کرد من پنج هزار میلیارد تومان پول می خواهم کمتر از یک ساعت مردم پنج هزار میلیارد تومان پول ریختند. 

 

*ظرفیت های درونی کشور در هر بخش زیاد است، در نیروی انسانی ظرفیت های کشور معجزه گر است، تعداد فارغ التحصیلان مهندسین ایران در دنیا جزو چهار پنج کشور اول قرار دارد و این یک ظرفیت استثنایی است.

 

*پنج رویکرد اقتصاد مقاومتی در همه دستگاه های کشور باید حاکم باشد و همه دستگاه هایی که در مقابل فرمان رهبری خود را مسوول می دانند باید خود را مورد بازخواست قرار دهند که چقدر توانستند در این زمینه موفق عمل کنند.َ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *