همت گروههای جهادی برای مقابله با کرونا

همت گروههای جهادی برای مقابله با کرونا

تربت‌حیدریه- ایرنا- ایران ظرف سالهای اخیر با بحرانهایی مواجه شده که اتحاد اقشار مختلف مردم کشورمان سبب غلبه بر آنها و عبور تموفق از هر بحران بوده است. امروز هم در مقابله با بحران ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا که به عنوان یک پدیده پاندمیک همه جهان را مورد تهدید قرار داده با درسهای آموخته شده از تجارب پیشین “وفاق، همدلی و بهره‌گیری از توان مردم” ایران زمین موثرترین راهکار است.

ویروس کرونا اکنون تمام مناطق کشور را درگیر کرده و در این شرایط هر کس تلاش می‌کند به سهم خود برای مقابله با این بیماری به میدان بیاید.

در این میان تقاضا برای محلول‌های ضدعفونی سطح و دست و همچنین ماسک افزایش یافته که برای تهیه آن گروههای جهادی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی وارد میدان شده و تلاش می‌کنند بخشی از نیاز مردم به این مواد و کالاها را تامین کنند.

با شکل گیری نیروهای مردمی برای تهیه محلول‌های ضدعفونی و ماسک، گروه‌های جهادی دیگری برای ضدعفونی معابر شهری در تربت‌حیدریه شکل گرفت و این نیروها در ساعت‌های پایانی شب، زمانی که همگان در بسترهای نرم خود آرمیده‌اند، برای حفظ سلامتی شهروندان، تا صبح مشغول ضدعفونی معابر و دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها هستند.

هشت سال جنگ تحمیلی باعث ترویج و نهادینه شدن روحیه مشارکت پذیری در بین اقشار مختلف مردم شد و اکنون که زمان مبارزه با کرونا فرار رسیده است، عده‌ای از مردم با عمل به توصیه‌های بهداشتی و ماندن در خانه و عده‌ای دیگر با مجاهدت و تلاش شبانه‌روزی در بخش بهداشت و درمان و برخی دیگر نیز در قالب نیروهای جهادی به این میدان سخت وارد شده‌اند تا شاهد ریشه‌کنی این ویروس باشیم.

از همان ساعات اولیه شیوع ویروس کرونا در تربت حیدریه، جمعی از جوانان بسیجی و هیاتی این شهرستان با تشکیل قرارگاه مردمی به نام سردار شهید سلیمانی اقدام به شست و شو و ضدعفونی خیابان‌های اصلی و معابر فرعی شهر کردند.

این جوانان آمده‌اند تا در این شرایط با تاسی به سردار شهید سلیمانی از جان مردم دفاع کنند.آنها در نیمه شب‌های نوروزی که بیشتر مردم در منازل خود استراحت می کنند، بیدار می مانند تا شهر را از وجود ویروس کرونا پاک و از جان مردم شهرشان پاسداری کنند.

آنها راه رزمندگانی را که در سالهای حماسه و جنگ از جان خود گذشتند تا از خاک میهن و جان ملت خود دفاع کنند می‌پیمایند تا جان مردم را در برابر این بیماری حفظ کنند.

دبیر قرارگاه مردمی پدافند زیستی سردار شهید سلیمانی مستقر در تربت‌حیدریه با بیان اینکه ۲۵ تیم جهادی در قالب نیروهای مقاومت بسیج شامل طلاب، بسیجیان داوطلب و جوانان هیاتهای مذهبی برای مقابله با کرونا در این شهر مشغول فعالیت هستند گفت: هر تیم که از هشت تا ۱۰ نفر تشکیل شده است، هر شب اقدام به شست و شوی معابر و کوچه های شهر می‌کنند.

محمود اشرف‌زاده افزود: هر یک از این نیروهای داوطلب برای مقابله با ویروس کرونا با خود وسایلی همراه آورده‌اند ضمن اینکه ۱۵ ماشین فعال هم با مخزن یکهزار لیتری برای شست و شو و ضدعفونی کردن معابر و کوچه های اصلی شهر آماده به کار هستند.

وی ادامه داد: طبق هماهنگی صورت گرفته با شهرداری تربت‌حیدریه، مقرر شد محلول‌های ضدعفونی تهیه شده و در اختیار قرارگاه جهادی شهید سلیمانی قرار گیرد تا هر روز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی پس از شناسایی نقاط آلوده، نیروهای جهادی اقدام به شست و شوی معابر کنند.

وی گفت: برای ضدعفونی معابر شهری در برخی از شبها، ۱۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی مصرف می‌شود.

دبیر قرارگاه مردمی پدافند زیستی سردار شهید سلیمانی مستقر در تربت‌حیدریه با اشاره به رایزنی برای تهیه ۴۰ سمپاش کوله‌ای افزود: نیروهای این قرارگاه از سمپاش‌ها برای ضدعفونی کوچه ها استفاده نموده و بیشتر آیفون‌ها و دستگیره درهای منازل ضدعفونی می‌شود.

وی ادامه داد: معابر اصلی شهر به همراه نیروهای جهاد کشاورزی، دامپزشکی و شهرداری با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته هر شب ضدعفونی می‌شود و در کنار این فعالیت‌ها، سایر افراد جهادگر نیز که به صورت جهادی در این امر در نقاط دیگر شهر فعال هستند با این قرارگاه هماهنگی دارند.

وی گفت: مناطق آلوده‌ شهر سه مرتبه به صورت کامل و دیگر مناطق غیر آلوده دو مرتبه در روز ضدعفونی و شست و شو می‌شود.

اشرف‌زاده افزود: خادمین مردم در قرارگاه جهادی مردمی شهید سلیمانی هر شب خیابان‌های اصلی، نقاط آلوده و کوچه ها را برای در امان ماندن شهروندان از ابتلا به ویروس کرونا شست و شو و گندزدایی می‌کنند.

وی همچنین از تهیه و توزیع مواد ضدعفونی دست و سطوح و ماسک در نواحی کم برخوردار و محروم شهر تربت‌حیدریه خبر داد و گفت: این قرارگاه مردمی بیش از ۱۲ هزار بطری یک و نیم لیتری مایع ضدعفونی و بیش از ۱۲ هزار ماسک بهداشتی را بین مردم نیازمند حاشیه این شهر توزیع کرده است.

سعیدرضا قنبری‌زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه، شمار مبتلایان به بیماری کرونا در مناطق زیرپوشش این واحد دانشگاهی را ۸۶ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۶ نفر فوت کرده‌اند.

بدون تردید این روزهای سخت و طاقت‌فرسا نیز سپری می‌شود اما چیزی که در دل‌ها و یادها همیشه زنده می‌ماند، از خودگذشتگی‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی افرادی است که برای حفظ سلامتی مردم از جان مایه گذاشته‌اند.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ظهر جمعه با اعلام آخرین آمار شیوع بیماری کرونا در ایران گفت: تاکنون ۳۲ هزار و ۳۳۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و با فوت ۱۴۴ بیمار دیگرف تعداد کل موارد فوت به ۲۳۷۸ نفر رسید.

به گفته وی ، تاکنون ۱۱ هزار و ۱۳۳ نفر از بیماران مبتلا به این بیماری، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند اما ۲۸۹۳ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

برچسب‌ها

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *