امام در گفت‌وگو با ایلنا: کابینه معرفی شده بیشتر شبیه «کابینه سوم احمدی‌نژاد» است/ معرفی برخی افراد ابهام‌آفرین است/ قحط‌الرجال شده که فردی با پرونده اختراع تقلبی وزیر شود؟

کابینه معرفی شده بیشتر شبیه «کابینه سوم احمدی‌نژاد» است/ معرفی برخی افراد ابهام‌آفرین است/ قحط‌الرجال شده که فردی با پرونده اختراع تقلبی وزیر شود؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: اینطور نیست که ما فکر کنیم آقای رئیسی تحت فشار نبوده است، چون این کابینه با توجه به شرایط کشور و نارضایتی که در جامعه وجود دارد و عدم مشارکت بیش از ۵۰ درصد از مردم در انتخابات، چیده شده است، انتظار این بود که آقای رئیسی متفاوت عمل کند و صدای بیش از نیمی از جامعه که در انتخابات رأی ندادند را هم شنیده باشد.

جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ارزیابی خود نسبت به کابینه معرفی شده از سوی سید ابراهیم رئیسی، گفت: این کابینه بیشتر شبیه کابینه سوم آقای احمدی‌نژاد است؛ به هرحال آقای رئیسی شعار مستقل بودن داده بود در صورتیکه کاملا مشخص بود که دست‌فرمان ایشان اصولگرایی است و با این لیستی که معرفی شد عملا نشان داد که کابینه ایشان وجه اشتراک خیلی جدی با کابینه آقای احمدی‌نژاد دارد. چه اینکه برخی از آن‌ها وزرای آقای احمدی‌نژاد بودند، رئیس تیم اقتصادی که اکنون رئیس سازمان برنامه و بودجه است، وزیر آقای احمدی‌نژاد بوده، تعدادی دیگر یا وزیر بودند یا معاون وزیر یا تعدادی از اصولگرایان تندروی مجلس دهم هستند.

وی افزود: اگرچه هیچ انتظاری هم کسی نداشت که آقای رئیسی غیر از این عمل کند اما ایشان خودش مدعی بود که می‌خواهد از همه ظرفیت‌های کشور فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی استفاده کند. خب آن چیزی که در واقع انتظار می‌رفت اتفاق افتاد ولی با توجه به چالش‌هایی که پیش روی دولت است، این تیم چندان به‌نظر نمی‌رسد که تیم مسلط و قوی‌ باشد و خب خیلی از افرادی که مطرح هستند، مثلا برای بانک مرکزی یا حوزه‌های دیگر افرادی هستند که در دوره آقای احمدی‌نژاد هم حضور داشتند.

دبیرکل حزب مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب در ادامه بیان کرد: به‌نظر می‌رسد بهار دولت آقای رئیسی با چهره‌های شاخص دولت آقای احمدی‌نژاد رقم خورده، حالا باید منتظر باشیم تا ببینیم که مجلس چگونه برخورد خواهد کرد. مثلا در مورد کسی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شده، واقعا یک وزارتخانه با این حجم چالش‌ها و مشکلات و وضعیت مدیریتی به ویژه آسیبی که در این دوره کرونا به آن وارد شد، نمی‌دانم ایشان با چه استدلال و توجیهی معرفی شده‌اند یا در وزارت کشاورزی.

معاون وزیر نیرو در دولت اصلاحات با اشاره به وزیر پیشنهادی این وزارتخانه، ابراز داشت: همچنین در وزارت نیرو آقای محرابیان هیچ ارتباطی نه در حوزه آب داشته، نه در حوزه برق داشته و نه بدنه وزارت نیرو ایشان را می‌شناسد. وزارت نیرو تعداد زیادی افراد مدیر، کارکشته و با تجربه دارد. یکی از ویژگی‌های وزارت نیرو این است که خودش توانسته کادرسازی در حوزه‌های آموزش و مدیریت داشته باشد، اما به یکباره فردی معرفی می‌شود آن هم با یک پرونده اختراع تقلبی که منجر به صدور حکم شده است؛ واقعا قحط‌الرجال بوده که مثلا نتوانند از همان جریان اصولگرا افراد مناسب‌تری را انتخاب کنند؟

وی ادامه داد: ما انتظار مدیر غیراصولگرا نداریم، البته براساس شعارهایی که آقای رئیسی مطرح کرد، بعضی‌ها که خیلی آشنا نبودند به فضای سیاست شاید فکر می‌کردند این شعارها قرار است عملی شود اما آن‌هایی که آشنا بودند به این فضا با توجه به فضای انتخابات این موضوعات قابل پیش بینی بود.

امام در ادامه ضمن آرزوی موفقیت برای دولت سید ابراهیم رئیسی، گفت: من فکر می‌کنم این فضا نه تنها هنوز هیچ امیدی را ایجاد نکرده بلکه این روند نگران‌کننده‌ است. امیدواریم که دولت آقای رئیسی توفیق پیدا کند و بتواند موفق شود چون با توجه به مشکلاتی که اکنون پیش روی کشور وجود دارد، بعید است که آقای رئیسی بتواند با این تیم کاری را از پیش ببرد. این تیمی که ما از ایشان دیدیم، دولتی نیست که بتواند بر مشکلات فائق بیاید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه تاخیری که ایجاد شد در معرفی کابینه و معرفی برخی افراد به عنوان وزیر که از قبل در گمانه‌زنی‌ها اسامی‌شان مطرح نبود، اظهار داشت: آقای رئیسی باید بیاید در این زمینه شفاف‌سازی انجام دهد، این تاخیری که در معرفی کابینه اتفاق افتاد یا اسامی که قبلا مطرح بودند تیپ‌هایی مانند آقای رهبر که مسئولیت تیم اقتصادی را قرار بود عهده‌دار شود و در همه جلسات همراه ایشان بود یا آقای قاضی‌زاده هاشمی که بارها به صورت جدی در رسانه‌ها برای وزارت بهداشت و درمان مطرح می‌شد یا اسامی دیگری که در ابتدا و بعداً جا به جا شدند، به نظر من این تاخیری که اتفاق افتاد یک ابهاماتی را ایجاد کرد و با این چینش آن ابهام‌ها افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: اینطور نیست که ما فکر کنیم آقای رئیسی تحت فشار نبوده است، چون این کابینه با توجه به شرایط کشور و نارضایتی که در جامعه وجود دارد و عدم مشارکت بیش از ۵۰ درصد از مردم در انتخابات، چیده شده است، انتظار این بود که آقای رئیسی متفاوت عمل کند و صدای بیش از نیمی از جامعه که در انتخابات رأی ندادند را هم شنیده باشد.

امام بیان کرد: ایشان خودش هم می‌داند و البته این را بیان هم کرده است که باید خود را رئیس‌جمهور همه مردم بداند و اینطور نیست که فقط رئیس‌جمهور کسانی که به او رأی داده‌اند باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *