موزه ‌اخوان در خطر؛ آیا میراث فرهنگی می‌داند؟ تاکید بر اینکه تخریب ساختمان مجاور خانه موزه مهدی اخوان ثالث به این بنا آسیب جدی وارد خواهد کرد !خانه‌ موزه‌ مهدی اخوان‌ثالث در منطقه ۶تهران؛ خیابان دکتر فاطمی، خیابان ششم، کوچه‌ خجسته، پلاک ۲۹ واقع شده است

موزه ‌اخوان در خطر؛ آیا میراث فرهنگی می‌داند؟

تهران- ایرنا- سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه تخریب ساختمان مجاور خانه موزه مهدی اخوان ثالث به این بنا آسیب جدی وارد خواهد کرد، گفت: میراث فرهنگی باید در حفظ خانه موزه اخوان ثالث به شهرداری تهران کمک کند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، محمد مویدی در حاشیه بازدید از خانه موزه مهدی اخوان ثالث با اشاره به تخریب ساختمان مجاور این خانه موزه اظهارداشت: در وهله نخست باید این مجموعه از هر گونه آسیب و تخریب وارده در امان بماند چرا که بر اساس نشانه‌ها، تخریب صورت گرفته موجب خسارت‌های جدی در جداره و شاکله این خانه موزه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تخریب کامل ساختمان مجاور به طور قطع به خانه موزه اخوان ثالث آسیب جدی وارد خواهد کرد، گفت: میراث فرهنگی با توجه به قوانین و مقررات مربوطه می‌تواند پروانه ساخت ساختمان مجاور را ابطال کرده و با توجه به اختیارات قانونی و حقوقی به شهرداری تهران در حفظ خانه موزه اخوان ثالث کمک کند.

به گفته مویدی، با توجه به زیربنای کم خانه موزه اخوان ثالث (۱۴۰ متری) نیاز به این داریم که پس از ابطال پروانه ساخت؛ با تملک و الحاق خانه مجاور به این مجموعه کمک کنیم.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: خانه موزه اخوان ثالث یکم مهرماه ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۴۰۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از سال ۱۳۸۵در تملک شهرداری تهران است.

وی افزود: با همکاری میراث فرهنگی و بررسی کارشناسی این مجموعه از منظر قانونی و حقوقی می‌توان ضمن حفظ این خانه موزه به ایجاد بستری برای برگزاری مستمر برنامه‌های فرهنگی و ادبی، بهبود شرایط فرهنگی محله و شهر به واسطه آمد و شد و حضور بزرگان فرهنگ و ادب به این خانه موزه کمک کرد.

مویدی با بیان اینکه حفظ و نگهداشت این اثر ملی، با برگزاری نشست‌‎‌ها و رویدادهای ادبی و فرهنگی می‌تواند در شعر و ادبیات معاصر تاثیرگذار باشد، اظهارداشت: خانه موزه اخوان ثالث و سایر خانه موزه‌ها به صورت شبکه‌ای می‌توانند به مکانی برای فعالیت‌ها و تولیدات خلاق فرهنگی هنری تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه پاسداشت خانه موزه‌ها به منزله حفاظت از جامعه انسانی و انتقال فکر تازه به نسل‌های آینده است، افزود: خانه موزه‌ها مکانی برای نمایش آثار، پاسداشت میراث نیاکان، انتقال آداب و رسوم به نسل‌های آینده است، بنابراین باید توجه و نگاه ویژه‌ای به جایگاه خانه موزه‌ها و اهمیت آنها در جامعه امروزی صورت گیرد.

مویدی بیان کرد: بنابراین دست‌اندرکاران امر از جمله میراث فرهنگی، شهرداری تهران و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی لازم است در جهت حفظ و نگهداشت خانه مشاهیر و مفاخر ملی تلاش کنند.

سرپرست شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه خانه موزه‌ها فرصت بسیار مناسبی را برای علاقه‌مندان و  دوستداران فرهنگ و هنر برای تفکر و تامل بیشتر به وجود می‌آورد، افزود: با راه‌اندازی کافه هنر در فضاهای جانبی خانه موزه‌ها می‌توان ضمن جذب مخاطبان به این مراکز به گسترش پهنه های فرهنگی در سطح شهر کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مطمئنا با همکاری مدیرکل میراث فرهنگی تهران و صدور دستورالعمل‌ها و مقررات بناهای ثبت ملی، می‌توان مانع تخریب و خسارت‌های جبران‌ناپذیر آتی به خانه موزه اخوان ثالث شده و در حفظ حریم و هویت این خانه کمک کنیم.

موزه ‌اخوان در خطر؛ آیا میراث فرهنگی می‌داند؟

خانه‌ موزه‌ مهدی اخوان‌ثالث در منطقه ۶تهران؛ خیابان دکتر فاطمی، خیابان ششم، کوچه‌ خجسته، پلاک ۲۹ واقع شده است.

اخوان‌ثالث از شهریور ۱۳۵۷ تا لحظه درگذشت خود در روز یکشنبه-چهارم شهریور ۱۳۶۹ در این خانه زندگی می‌کرده است.

خانه‌ اخوان‌ثالث در یک اشکوب (همکف و یک طبقه بالای آن) بنا شده و هر دو نیز دارای نقشه‌ای یکسان است و شامل نشیمن، پذیرایی رو به جنوب، اتاق شمالی و راهرویی است که در ضلع شرقی واقع است و در انتها با پلکانی دسترسی به طبقه اول را فراهم می‌کند.

همچنین وسایل شخصی اخوان ثالث شامل دوربین عکاسی، ماشین ریش‌تراشی، کیف دستی آماده جانمایی در ویترین خانه موزه اخوان ثالث است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *