محدود کردن اینترنت در یک ماه گذشته به بسیاری از کسب‎ و کارهای اینترنتی آسیب رسانده است آینده مشاغل اینترنتی خانگی چه می شود؟ لیلا شوقی

آمارها دقیق نیستند، یک مقام مسئول می‎گوید که بیش از ۱۰ میلیون کسب و کار اینترنتی با مشکل روبه‎رو شده‌اند و یک کارشناس تأکید می‌کند که ۱۱ میلیون کسب و کار شغل خود را به دلیل محدود شدن اینترنت در یک ماه ‌اخیر از دست داده‌اند. عدد دقیق ضربه به کسب و کارهای اینترنتی هر چه باشد، نمی‎توان کتمان کرد که محدود کردن اینترنت این روزها، باعث بیکاری بسیاری از کسب و کارها که بستری جز استفاده از اپلیکیشن‎هایی مانند اینستاگرام و واتس‎آپ داشتند، شده است. حالا اما از اینجا رانده و از آنجا مانده‎اند و جیب معاش‌شان هم خالی است.

مشکلات خانمان‎برانداز

آن روزهایی که آمارها از افزایش استفاده ایرانی‎ها از اپلیکیشن‎های فضای مجازی می‏گفت همه خوشحال بودند، یک طرف این خوشحالی آمار ۸۳ درصدی استفاده کسب‎ و کارها از اپلیکیشن‌‎ها بود زمانی که بسیاری از بانوان سرپرست خانوار، جایی پیدا کرده بودند برای ارائه هنر دستشان و البته به دست آوردن روزی. با این حال اما در یک ماه گذشته، با محدود شدن اینترنت همه چیز منقش بر آب شده است.

بیکار شدن: این اولین و البته بزرگترین اتفاقی است که محدود شدن اینترنت باعثش شده است، این که حالا دیگر امکان ارائه خدمات از بستر اپلیکیشن‎ها وجود ندارد و بنابراین بسیاری از مشتری‌ها امکان ثبت سفارش و خرید از کسب و کارها را ندارند. فروش نداشتن به معنی خرید نکردن است و همه این‎‌ها مشکلات را به سمت فروش و درآمد نداشتن می‌رساند تا درنهایت بیکاری به سراغ کسب و کاری بیاید که تا پیش از این از طریق اینترنت کسب درآمد داشت.

فراموشی: حیات یک برند تجاری یا کسب و کار اینترنتی به دیده شدن است. به این که نماد تجاری برند جلوی چشم مشتری باشد و او بداند که چنین برندی وجود خارجی دارد. از کسب و کار اینترنتی که فعالیت ندارد چه طور می‌توان انتظار داشت که فراموش نشود؟

بدهی: بسیاری از کسب و کارهایی که در فضای مجازی فعال‌‎اند وام گرفته‌اند یا این که پول دستی از دوست و آشنا گرفتند، بعضی از آن‌ها حتی چک بانکی کشیده‎‌اند بنابراین محدود شدن اینترنت هم درآمد آن‌ها را صفر کرده و هم باعث بدهی و پاس نشدن چک‌هایشان شده است.

استرس، فشار روحی و افسردگی: روانشناسان معتقدند که مشکلات اقتصادی باعث افزایش استرس، فشار روحی و افسردگی می‎شود. حال چطور می‎توان از صاحب کسب و کاری که از بین رفته و بیکار شده است، انتظار داشته باشیم که استرسی را متحمل نشود و فشار روحی و روانی را تجربه نکند؟ افسردگی به دنبال از دست دادن آینده‎ای که ساخته شده به وجود می‌آید.

راهکارهای روشن:

زندگی سخت است. گاهی این قدر سخت که تاب و توان از دست می‎رود اما نمی‌توان دست روی دست گذاشت و کاری نکرد زمانی که نفس هنوز در جریان است و امید می‌تواند روشنگر قلب‌های ناامید باشد. هنوز می‎توان راهکارهایی ارائه داد برای این که ققنوس کسب و کاری از زیر خاکستر دوباره متولد شود.

اپلیکیشن‌‎های جایگزین: در ایران هم بسیاری از شرکت‌های داخلی اپلیکیشن‌هایی شبیه به اپلیکیشن‌های خارجی اما با نامی ایرانی راه‌اندازی کرده‎اند. اتفاقاً فضای آن‌ها هم شبیه به اپلیکیشن‎های خارجی است و این بدان معناست که در بسیاری از اپلیکیشن‎های داخلی می‎توان گروه تشکیل داد و تصاویر را آپلود کرد. درست است که بسیاری از این اپلیکیشن‌ها چهره‌ای آشنا دارند اما صاحبین کسب‎وکارها از برخی از آن‎ها ناراضی‌اند. خانم جوانی که تولیدکننده منسوجات چرمی است، توضیح می‌‎دهد که بعد از هر بار استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی، گزینه موقعیت‎یاب او بدون این که آن را فعال کرده باشد، روشن می‌شود. خانم میانسال دیگری از این که شماره تماسش برای همه کاربران، حتی آن دسته از کاربردانی که در لیست مخاطبین او نیستند، قابل دیدن است، می‎گوید؛ از این که همه بدون اجازه او، می‌توانند به او پیام بفرستند و یا او را در گروهی عضو کنند. حالا او در هزاران گروه عضو است، بدون این که اجازه این کار را به اپلیکیشن داده باشد. به اضافه این برخی از کارشناسان معتقدند که امنیت سایبری در بعضی از اپلیکیشن‌های داخلی وجود ندارد، به همین دلیل است که تصاویر و اطلاعات برخی از کاربرانی که از اپلیکیشن‎های داخلی استفاده می‌کنند به راحتی به سرقت می‎رود بدون این که خود بدانند. یکی دیگر از کارشناسان اما معتقد است که وجود تبلیغات بیش از اندازه در اپلیکیشن‌های داخلی بزرگترین مشکل است. کارشناس فضای مجازی دیگری اما از کند بودن اپلیکیشن‎های می‌گوید، او توضیح می‎دهد که فرستادن یک تصویر و یا یک عکس ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد.

سایت‌های کسب‎وکاری: بسیاری از سایت‌ها هم هستند که فضای مناسبی برای معرفی هنر دست صاحبین کسب‌وکار ارائه می‎دهند. با این سایت‌ها می‎توان به راحتی شیرینی خانگی، کیف‌های دستدوز، قالی و موارد دیگری را به فروش رساند. موضوع اما این است که برخی از این سایت‌ها برای هر بار فروش از سایت از صاحبین کسب‌وکار هزینه‌ای دریافت می‎کنند.

کمک خانواده: از کمک دوستان و خانواده نباید غافل شد. هر عضو خانواده و هر نفر از دوستان حتماً فردی را می‎شناسد که نیاز دارد به عنوان مثال، رومیزی، زیورآلات و یا این که شیرینی خانگی تهیه کند. از راه ارتباطات دوستان و اعضای خانواده می‎توان دایره مشتری‎ها را گسترده کرد و به فروش کالا دست زد. تبلیغات دهان به دهان هم یکی از روش‌هاست، نصب بروشورهای تبلیغاتی روی دیوار و یا رساندن آن‌ها به دست عابرین پیاده و یا گذاشتن آن‌ها زیر برف پاک کن خودروها، می‌تواند روش‌هایی برای تبلیغات باشد که البته با کمک خانواده انجام شود.

بازارچه‎های محلی: این روزها بازارچه‌های محلی و صنایع دستی زیادی در سطح شهر دایر می‎شوند. بسیاری از افرادی که در بازارچه‌ها غرفه دارند افرادی‌اند که پیش از این کسب و کاری در بستر اپلیکیشن‌های اینترنتی داشتند، حالا اما رودررو با مشتری‌های خود روبه‎رو شدند و کالای خود را ارائه می‌دهند. اما مشکل این بازارچه‎ها این است که دائمی نیست و در حد چند هفته ‌برگزار می‌شود.

مذاکره با فروشگاه‌ها: بسته به این که چه اجناسی تولید می‎شوند، مواد غذایی‌اند و یا این که نه صنایع دستی‎اند، کسب‎وکارهای اینترنتی می‎توانند برای فروش اجناسشان با فروشگاه‎ها وارد مذاکره شوند، در این روش البته فروشگاه‎ها حق فروش می‎گیرند و این می‌تواند از سود پرداختی کسب‌وکارها کم کند. با این حال این روش هم می‎تواند به منبع درآمدی تبدیل شود.شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *