افتتاح ۱۷ کتابخانه عمومی در هفته کتاب

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی از بازگشایی و جابه‌جایی ۱۶ کتابخانه و افتتاح رسمی ۱۷ کتابخانه به‌مناسبت هفته کتاب خبر داد .

به گزارش ایبنا، نشست خبری اعلام برنامه‌‌های هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور محمد‌رضا هراتی، معاون توسعه نهاد کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی و دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور محمد‌رضا اسفاری، سرپرست اداره کل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی، اصغر گودرزی، مدیر کل امور توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی، جواد اسدی، سرپرست اداره کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی و محمد مهدی زرافشان ،سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل و عاطفه جعفری، مشاور رسانه‌ای دبیر کل در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد . هراتی در این نشست گفت: همزمان با سی‌مین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نهاد کتابخانه‌‌های عمومی با همکاری ۶۰ دستگاه مرتبط و مستقیم و همکار در برگزاری هفته کتاب با یک شعار واحد با عنوان «ماهمانیم که می‌خوانیم» تلاش می‌کند برنامه‌های هفته کتاب را یک صداتر و منسجم‌تر برگزار کند .

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش، سازمان فرهنگی هنری شهرداری کانون فرهنگی هنری مساجد در کنار معرفی برنامه‌های ویژه خود با یک شعار واحد با عنوان «ماهمانیم که می‌خوانیم» برنامه‌های هفته کتاب خود را برگزار خواهند کرد. وی افزود: در سی‌مین دوره هفته کتاب نهادکتابخانه‌های عمومی یک مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب «آن سوی آفتاب» که مروری بر شخصیت و زندگی خصوصی امام خمینی‌(ره) خواهد داشت، برگزار می‌شود. این مسابقه کتابخوانی برای ۷۵۰۰ کتابدار نهاد ودر سطح داخلی برگزار خواهد شد.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین از افتتاح، بازگشایی و جابه‌جایی ۳۳ باب کتابخانه در هفته کتاب خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۱۷ کتابخانه به طور رسمی افتتاح می‌شود.

هراتی با اشاره به کتابخوان بودن مردم ایران براساس آمار انتشار و دریافت مجوز نشرکتاب‌های چاپ شده درطول سال گفت: آمار اهداء کتاب از سوی مردم به کتابخانه‌های عمومی شاهد مهمی بر کتابخوان بودن مردم در رده‌های سنی مختلف است و این کتابخوانی ممکن است در بستر کتاب‌های صوتی الکترونیک و مکتوب اتفاق بیفتد .

وی با اشاره به استقبال مردم از پویش «اهداء کتاب اهدای دانایی» گفت: مردم سال گذشته از پویش اهدای کتاب اهداء دانایی که در سطح کتابخانه‌های عمومی برگزار شد؛ استقبال بسیار خوبی کردند و یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار کتاب از سوی مردم به کتابخانه‌های عمومی اهداء کردند.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به برگزاری پویش «کتاب دستت چیه» در دو بخش مردمی و مسئولان، گفت: این پویش در قالب یک کلیپ سه‌ دقیقه‌ای با محوریت معرفی کتاب و شاخص‌‌های اثر باید تهیه و به نشانیwww.ketabdc.irارسال شود. این پویش برای همه رده‌های سنی برگزار می‌شود و مسئولان نیز در این پویش می‌توانند شرکت کنند.

هراتی با اشاره به عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی در روز سه‌شنبه (۲۴ آبان‌ماه) گفت: همزمان باسی‌مین دوره هفته کتاب چهارشنبه (۲۵ آبان‌ماه) با حضور فرهیختگان و هنرمندان بومی در ۱۱ کتابخانه استانی و مرکزی کشور برنامه‌هایی برگزار خواهد شد؛ همچنین پنجشنبه (۲۶ آبان‌ماه) انتخاب کتاب با نظر کتابدار اجرا می‌شود. براساس این طرح ۲۴۰ عنوان کتاب با اولویت ۳۰۲ هزار نسخه کتاب گروه کودک و نوجوان برای کتابخانه‌های عمومی ارسال خواهد شد.

برگزاری ۱۰۰برنامه

مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل کتابخانه ملی از برگزاری بیش از ۱۰۰برنامه فرهنگی توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و مراکز استانی این سازمان در هفته کتاب خبر داد. محمد هادی ناصری گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و معاونت‌های زیرمجموعه و مراکز استانی این سازمان، موضوعات فرهنگی متناسب با هفته کتاب همچون مبادله و اهدای کتاب، بازدید، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی و نمایشگاه کتاب، عقد تفاهم نامه همکاری با مراکز فرهنگی، خوانش متون و برنامه‌های متنوع دیگری را برنامه ریزی کرده‌اند که در هفته کتاب و در محل کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، برنامه اصلی همزمان با روز ۲۴آبان، رونمایی از نسخه نفیسی از قرآن مجید است که متعلق به دوره تیموری است و با حضور استادان و نسخه‌شناسان و چهره‌های فرهنگی و کتابداران برگزار خواهد شد. همچنین ۷برنامه در بخش مبادله و اهدای کتاب، ۹برنامه بازدید از مجموعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، برپایی ۲۴کارگاه، برگزاری ۱۶نمایشگاه، انعقاد ۲تفاهم نامه، تقدیر از ۱۱چهره فعال در حوزه کتاب و کتابداری، ۵دیدار، رونمایی از ۵کتاب، رونمایی از سامانه فروش آنلاین انتشارات سازمان و ۱۱نقد کتاب ازجمله برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در هفته کتاب است.

محمدهادی ناصری با اشاره به برنامه‌هایی که در مراکز استانی سازمان به مناسبت هفته کتاب تمهید شده است؛ ادامه داد: ۱۲مرکز استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به مناسبت هفته کتاب و در مناطق و شهرهای مختلف کشور، ۷۷برنامه فرهنگی برگزار می‌کنند.

سی‌‌مین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبان‌ماه برگزار می‌شود.شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ روزنامه اطلاعاتَ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *