سازه‌های زیرزمینی گناباد ظرفیت فراموش شده گردشگری این شهرستان است

سازه‌های زیرزمینی گناباد ظرفیت فراموش شده گردشگری این شهرستان است

گناباد-ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: وجود سازه های زیرزمینی در برخی مناطق روستایی بخش کاخک این شهرستان جذابیت زیادی برای گردشگر داخلی و خارجی دارد و ظرفیت فراموش شده در توسعه گردشگری این شهرستان است.

حمیدرضا محمودی قوژدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شناسایی تعدادی سازه زیرزمینی در روستاهای “رضویه، استاد، دیسفان و کلات” شهرستان گناباد طی سه سال گذشته افزود: بررسی های بیشتر فنی و علمی توسط کارشناسان میراث فرهنگی در دست انجام است.

وی از همکاریهای علمی و فنی مشترک بین اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مجتمع آموزش عالی گناباد و کارشناسان ذیربط در خصوص تاریخ نگاری و نوع سازه ها و کاربرد آنها در پناهگاه های زیرزمینی و یا شهر زیرزمینی در طول تاریخ خبر داد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: در پی حفر چاه در یکی از منازل مسکونی روستای رضویه بخش کاخک این شهرستان در سال ۱۳۹۹ پناهگاه قدیمی و تاریخی زیرزمینی در عمق پنج متری زمین کشف و افزون بر ۹۰ متر از دالان‌های آن به همراه تعدادی اتاقک شناسایی شد.

محمودی افزود: در بررسی های دیگر سازه های مشابهی علاوه بر روستای رضویه در روستاهای استاد، دیسفان و کلات شهرستان گناباد هم شناسایی شد.

وی ادامه داد: بعد از تعیین کاربری و تاریخ نگاری سازه های زیرزمینی کشف شده، با بهره گیری از ظرفیتهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی گناباد می توان از آنها به عنوان جاذبه مهمی برای جذب گردشگر بهره گرفت.

شهرستان گناباد واقع در جنوب خراسان رضوی با قدمتی کهن و آثار تاریخی گردشگری متعدد مقصدی مناسب برای سفر گردشگران داخلی و خارجی است.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو به عنوان شاهکار بشری و نمادی از سختکوشی مردم کویر برای دست یافتن به مایع حیات در این خطه از دوران هخامنشی به یادگار مانده است و از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارد.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *