«عبور از رئیسی» کلید خورد؟ / سلیمی نمین: «نظام»، مشکلی ندارد / «اشتباهات فاحش و سریالی دولت»، سهم زیادی در وضعیت به‌هم ریخته فعلی دارد

«عبور از رئیسی» کلید خورد؟ / سلیمی نمین: «نظام»، مشکلی ندارد / «اشتباهات فاحش و سریالی دولت»، سهم زیادی در وضعیت به‌هم ریخته فعلی دارد

رویداد۲۴ نوشت: عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید: دولت باید مساًله برجام را به جایی می‌رساند و از چیزی نمی‌ترسید؛ این در حالی بود که دولت به خاطر ترس از اصولگرایان تندرو مذاکرات برجامی را جدی دنبال نکرد.

عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در رابطه با دشواری‌هایی که این روزها به جامعه تحمیل می‌شود، گفته «اینکه مردم سختی‌های زیادی را متحمل می‌شوند، چیزی نیست که بتوان انکارش کرد. اما اینکه فقط دولت و مجلس را مقصر بحران موجود بدانیم، اشتباه است. هرچند بدخواهان خارجی می‌خواهند آخرین ضربه‌شان را بزنند و تلاش غرب برای ایران‌ستیزی به اوج رسیده است و نباید در عزم بسیار گسترده دشمنان برای به هم ریختن امنیت و آسایش ایرانی‌ها تردیدی کرد، اما عوامل داخلی هم باعث و بانی هستند.

سلیمی نمین می‌گوید: واقعیت این است که بعد از سفر رئیسی به چین، غرب و دشمنان خارجی ایران به این فکر افتادند که ایران را زمین بزنند تا از گسترش تعامل اقتصادی جلوگیری کنند. حالا شاید بگویید دلار قبل از این سفر هم گران شد. اما واضح است که غرب همه هم و غم‌اش را برای تهدید بیشتر ایران به کار گرفته و در همین راستا تحریم‌ها را افزایش دادند و شبکه داخلی را هم به تحرکات جدی‌تر وا داشتند تا ایران را به معنای واقعی در تنگنا قرار بدهند.

این فعال اصولگرا در پاسخ به اینکه «آیا جمهوری اسلامی پتانسیل لازم برای خنثی‌سازی تحرکات خارجی دارد؟» می گوید: نظام مشکلی ندارد. اما دولت یکسری اشتباه‌های فاحش و سریالی داشت که آن اشتباه‌ها سهم زیادی در وضعیت به هم ریخته فعلی دارند. مثلاً دولت نباید چند تا کار را با هم و همزمان شروع می‌کرد. به عنوان مثال در بحث قیمت خوراک دام و طیور نباید آزادسازی انجام می‌داد. خطای فاحش دیگر دولت این بود که باید مساًله برجام را به جایی می‌رساند و از چیزی نمی‌ترسید؛ این در حالی بود که دولت به خاطر ترس از اصولگرایان تندرو مذاکرات برجامی را جدی دنبال نکرد.

سلیمی نمین می‌گوید: دولت رئیسی بعد از شروع به کار در قدم اول باید همه ضعف‌های به جا مانده از دولت روحانی را جبران و بعد از آن برنامه‌هایش را شروع می‌کرد اما چنین نکرد. به هرحال آثار تصمیم‌های منفی و ضعف دولت گذشته در کارها خلل ایجاد می کند. متاًسفانه رئیسی فکر می‌کرد میراث سنگین روحانی با تغییر دولت حل می‌شود که اینطور نشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *